In it artikel bespreek ik wat de deste social media cursus is en waarom dat volgens mij zo is.
Iedereen heeft tegenwoordig wel sociale media. Van de allereerste levensjaren tot aan de moderne opa’s en oma’s: iedereen heeft wel een smartphone met touchscreen waar een aantal toepassingen op zijn geïnstalleerd. Er zijn zoveel manieren om ‘online’ in contact te blijven met mensen: Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn. Het is maar een kleine greep in het aantal apps die er op jouw telefoon kunnen staan.
Een veranderende markt
Als er een ding duidelijk is, dan is het ook wel dat het internet veranderd. Waar men misschien in 2012 nog op Hyves zat (wellicht herinner jij je dat nog, of ben je daar te jong voor?), ging men op gegeven moment massaal over naar Facebook. Tegenwoordig is Facebook iets voor vooral de oudere generatie: de twintigers zitten liever op Instagram en de tieners hebben een te gekke tijd met het maken van TikTok video’s. Er zijn tientallen manieren om deze verschillende apps te gebruiken om een product of dienst te promoten.
Omdat mensen zo lang op sociale media zitten, is het de perfecte manier om reclame te maken. Met nieuwe technieken is het tegenwoordig steeds makkelijker om jouw product op het telefoonscherm te doen verschijnen bij allerlei mensen bij jou in de omgeving. Je kunt met een aantal makkelijke tips en trucs de reikwijdte van jouw berichten flink doen toenemen en het aantal mensen dat jouw website bezoekt flink doen laten rijzen.
Te weinig kennis
Toch kost het veel geld om zoiets te doen en is het natuurlijk erg belangrijk dat je precies weet hoe je jouw reclameopdracht moet instellen. Anders betaal je soms veel te veel en is jouw reclameopdracht niet effectief. Met te weinig kennis over sociale media is het bijna onmogelijk om een effectieve reclamecampagne te doen via sociale media apps. Daarom bespreken we in dit artikel een viertal belangrijke cursussen die je kunt volgen om meer ‘thuis’ te worden in de wereld van online marketing via sociale media.
Over het hoofd gezien
Een belangrijk sociaal medium wat eigenlijk veel te weinig wordt gebruikt door Nederlandse ondernemers en bedrijven is Pinterest. Het wordt eigenlijk te weinig serieus genomen. Toch is het een goed instrument om in te zetten bij het promoten van de bedrijfsideeën van jouw bedrijf: je kunt er perfect reclame maken voor producten, maar ook diensten kun je er goed in promoten. Met de online Pinterest training van PinCreative kun je leren hoe je dat platform inzet als marketingtool.
Een effectieve cursus
Iedereen wil wel zijn product of dienst aan de man brengen zonder dat het veel tijd gaat kosten om reclame te maken: niemand vindt het leuk om lang op sociale media te zitten om een product te promoten. Met deze cursus is dat mogelijk: je kunt met minder tijd een flinke bezoekersstroom genereren op je website via Pinterest. En met het gebruiken van Pinterest ben je niet meer zo afhankelijk van Instagram en Facebook wat je enorm veel hoofdpijn scheelt.
Over PinCreative
PinCreative is opgericht door de enthousiaste Arlette Dijkstra. Niet alleen is ze inmiddels behoorlijk succesvol als onderneemster, maar ook weet ze inmiddels alles van promotie voor haar bedrijf via Pinterest. Arlette Dijkstra wil graag bewijzen dat het mogelijk is om een bedrijf, product of dienst te promoten zonder Instagram en Facebook te gebruiken. Volgens Arlette is de combinatie van creatieve content, vindbaarheid (met bijvoorbeeld SEO) en het platform Pinterest een “gouden formule” die ze iedereen wil aanleren en waarom deze cursus is ontstaan.
Een succesvolle formule
Arlette Dijkstra heeft met haar succesvolle formule al meer dan honderd bedrijven mogen helpen om effectieve reclame te maken via Pinterest. Arlette Dijkstra heeft niet de minste geholpen. Je kent bijvoorbeeld Laura’s Bakery wel van de perfecte kookrecepten, maar ook de reclame van NPO Zapp maakten gebruik van Arlettes professionele tactieken.
Kosten van cursus
De cursus “Master Pinterest als een pro” kost 2500 euro en garandeert je niet alleen van goede en degelijke kennis over het platform Pinterest, maar ook van een perfecte begeleiding van de ervaren Arlette Dijkstra zelf. Als je denkt dat dat duur is, dan moet je het zien als een investering: je krijgt gegarandeerd meer bezoekers op je website, meer klikken op jouw producten en belangrijker nog, meer klanten. Je krijgt toegang tot videolessen, maar ook maandelijkse live sessies waarin Arlette alle vragen kan beantwoorden. Ook krijg je een werkboek thuisgestuurd.
Waarom deze cursus het waard is
Met de cursus van Arlette Dijkstra zorg je voor een professionele kijk op het platform Pinterest en zorg je ervoor dat mensen via het platform jouw producten gaan zien en kopen. Je leert hoe je pins op het platform op de juiste manier opmaakt en schrijft. Natuurlijk is het nog belangrijker om het allemaal snel te doen: je wilt geen uren kwijt zijn die je eigenlijk in iets anders had kunnen steken. Met de cursus wordt jouw website zeker beter vindbaar.
Lees ook mijn Online Pinterest training Review.
Reclame op Insta
Het platform Instagram is de laatste jaren ook steeds belangrijker geworden in het promoten van bedrijven, producten en diensten. Het platform waar foto’s en video’s kunnen worden gedeeld en ook nog eens leuke reels voorbijkomen, is een redelijk makkelijke manier om reclame mee te maken, maar je moet wel een beetje wegwijs worden op het platform. Daar gaat de “cursus social media marketing met Instagram” van het cursusplatform Soofos over.
Insta is belangrijk
Het is niet zomaar een platform, als we het hebben over Instagram: het platform heeft maar liefst 800 miljoen accounts die elke maand wel een kijkje nemen op Instagram en elke dag zijn er zo’n 500 miljoen actieve gebruikers. Wat ook belangrijk is, is om te begrijpen dat dit een groeiend aantal is: het potentieel van Instagram is dus nog lang niet uitgewerkt. Als jij een ondernemer bent en graag op Instagram zit met jouw bedrijfsaccount, dan is het een goed idee om die volgers in jouw omgeving te zoeken die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in jouw account. Er zijn verschillende tactieken voor.
Over de cursus
Eén van de dingen die jij gaat leren, mocht je gaan voor deze cursus, is het boosten van het aantal volgers op een wijze manier. Het is niet heel moeilijk om volgers te krijgen, maar het is al wat lastiger om actieve volgers te krijgen die het echt leuk vinden om jouw account te volgen, te liken en producten te kopen. Eén van de grote voordelen van de cursus is dat je alles heel praktisch kan nadoen: er zitten geen moeilijke theoretische haken en ogen. Nee, je kunt gewoon al gelijk na elke nieuwe module en les aan de slag met het boosten van jouw volgers en het zoeken naar klanten.
Wat je leert
Naast het toe laten nemen van het aantal volgers op jouw account op het platform Instagram, leer je in de online cursus ook hoe je kunt adverteren op Instagram, hoe je de juiste teksten schrijft die blijven hangen, maar ook hoe je geld steekt in een succesvolle reclamecampagne. Je wilt natuurlijk niet onnodig geld uitgeven aan een dure reclamecampagne die niet effectief is. Een advertentie of meerdere advertenties moeten worden opgezet, getest en als het nog niet lekker loopt, verbeterd.
Een goede cursus
Deze online cursus is geschikt voor iedereen die een eigen onderneming of bedrijfje heeft en die graag zijn producten aan de man brengt. Maar je hoeft niet per se een eigen bedrijfje te hebben. Het is ook een goede instapcursus voor diegenen die graag wat meer willen weten over online marketing op sociale media: misschien is het een niche waarin jij af en toe wat geld kan bijverdienen.
De twee versies
De cursus komt in twee versies: een gratis versie en een betaalde versie. De gratis versie is echt een soort inleiding op de algehele materie met een totale lesinhoud van slechts 5 lessen en in totaal maar 28 minuten lesmateriaal. De betaalde versie is veel uitgebreider met minstens drie uur aan lesmateriaal. De betaalde versie van de cursus is opgedeeld in 6 hoofdstukken en een bonushoofdstuk met stuk voor stuk belangrijke informatie. De kosten daarvan zijn slechts 75 euro, maar met korting kun je die ook krijgen voor 29 euro. Je krijgt levenslang toegang tot de cursus inclusief nieuw bonusmateriaal.
Een stap verder
De cursus ‘social media marketing Facebook & Instagram’ gaat echt wel een paar stappen verder als de vorige sociale mediatraining van Soofos. Het is een cursus voor die mensen die echt willen “doorpakken” met hun marketingstrategieën op sociale media. Als je de cursus hebt afgerond weet je daarna precies wat je wel en wat je juist niet moet doen op twee van de belangrijkste sociale mediakanalen op het internet: Facebook en Instagram.
De juiste keuzes
Met de training krijg je echt meer onder de knie hoe je op sociale media te werk gaat als je een product, dienst of idee wilt promoten. Je weet na de training precies welke platforms je nodig hebt voor welke advertenties, je weet welke tools je moet gebruiken om de juiste advertentie te maken én je weet hoe je niet te veel geld uitgeeft aan een advertentie of een reclamecampagne. Teveel mensen doen een betaling aan Facebook, Instagram of een andere sociale mediakanaal zonder dat je helemaal weet wat je moet doen.
Over de instructeur
De cursus is ontworpen door de enthousiaste Kim van Haren. Zij wordt naar eigen zeggen blij van ondernemende mensen die hun producten en diensten promoten. Van Haren doet niet alleen aan cursussen maar doet ook zelf de online marketing van veel bedrijven die dat graag aan haar uitbesteden. Ze heeft dus bakken vol met ervaring op de wereld van online marketing en is dus de uitgelezen persoon om hierover haar ervaringen te vertellen.
Inhoud van de cursus
In deze cursus krijg je een cursus met 25 video’s waar je erg veel info krijgt over de aanpak van online marketing op sociale media. Je weet na de cursus precies hoe je hashtags moet gebruiken op Instagram, maar ook hoe je met verschillende advertentiesoorten kunt experimenteren, voordat je geld besteedt. De cursus is alleen geschikt voor mensen die écht serieus zijn over het gebruik van sociale media als manier om een bedrijf te doen groeien. Als je gewoon een beetje voor de lol een cursusje pakt zoals deze, dan zal het tegenvallen: ga dus vooral met een serieuze blik aan de slag met deze cursus.
Kosten van de cursus
Normaal gesproken betaal je maar liefst 175 euro, maar gelukkig heeft de aanbieder van de cursus, Kim van Haren, een goed hart en wil die dat veel mensen sociale media onder de knie krijgen. Daarom is er een korting ingesteld van maar liefst 90 euro en kost de cursus nu slechts 85 euro. Als je dat nog te veel vindt, moet je eens lezen wat er allemaal bij de cursus wordt aangeboden: een coach die je helpt, maar ook ruim drie uur aan cursusmateriaal.
Een goed certificaat
Wil je niet ‘gewoon’ een cursus sociale media, maar ook een echt certificaat van het NHA (Nationale Handels Academie), dan kun je de cursus Social Media volgen bij de instantie. De cursus heeft een loopduur van drie maanden en je kunt er precies leren hoe je op Facebook en Instagram maar ook op bijvoorbeeld LinkedIn op de juiste manier reclame maakt voor producten, diensten of bedrijven.
Landschap van sociale media
Wat je leert bij de cursus van het NHA is natuurlijk niet de leuke huis-, tuin- en keukentrucjes voor Instagram, Facebook en LinkedIn, maar echt de wat serieuzere reclamecampagnes. Je leert het sociale medialandschap kennen op een praktische manier, maar ook de sociologische en psychologische kanten ervan. Je leert dus echt de theorie achter sociale media. In de praktische kant van de cursus leer je ook gewoon hoe je in tien stappen bijvoorbeeld een goede marketingcampagne opzet. Met deze drie maanden durende cursus zul je na een tijdje echt vaktermen gaan gebruiken zoals engagement, sociale invloed en ‘likeability’.
Hoe werkt de cursus
De cursus van het NHA is digitaal en je kunt je eigen tempo bepalen. Je kunt de cursus die gewoonlijk drie maanden duurt ook uitstrijken over een langere periode. Je kunt rustig video’s bekijken met lesmateriaal, je kunt lessen bestuderen en terugkijken, je krijgt een studiehandleiding en alles doe je rustig op je eigen tempo. En je krijgt ook nog eens toegang tot de NHA elektronische (digitale) bibliotheek met een groot aanbod aan informatie en boeken. Aan het einde van de verschillende modules kan je een toets doen en je krijgt uiteindelijk een diploma met daarop de cijfers.
Kosten van de cursus
De cursus kost 359 euro voor de volledige cursusperiode, maar je hebt wel 15 dagen gratis probeertijd: je kunt dus na twee weken nog steeds ervoor kiezen om de cursus niet verder te volgen. Er is ook nog een optie om meer coaching te krijgen, dan betaal je tachtig euro meer: 439 euro. Over een periode van 3 jaar zul je gebruik kunnen maken van een persoonlijke begeleider. Het NHA moedigt mensen aan om ook aan de werkgever te vragen om mee te helpen met de financiering: immers, jouw kapitaal wordt groter en je werknemer zal meer aan jou hebben na zo’n cursus.
Conclusie: welke cursus is geschikt voor jou?
Een slotsom
Er zijn tientallen manieren om de wereld van online marketing op sociale media onder de knie te krijgen en de bovenstaande cursussen zijn een kleine greep uit het grote aantal cursussen die je kunt volgen. Het is wel een goed idee om een cursus te doen om niet zelf het wiel uit te vinden. We hebben besproken dat er verschillende niveaus zijn waar je in kan stappen: de gratis cursussen zijn veel minder gedetailleerd dan de wat duurdere cursussen en zeker de laatste komt erg professioneel over en is iets wat je kunt doen als je echt serieus bent met het leren van online marketing op sociale media.
Welke geschikt is
Welke cursus er nu precies geschikt is voor jou, is een afweging die jij zelf moet maken. Wil je gewoon eens kijken of het iets voor jou is? Dan is het een leuke manier om een gratis cursus te bekijken. Maar wil je echt leren hoe je sociale media kunt gebruiken voor professionele doeleinden, bijvoorbeeld op de werkvloer, dan is het goed om een diploma te behalen bij een academie of instantie als NHA.