Geld verdienen met e-mail marketing

Geld verdienen met e-mail marketing: voordelen, aandachtspunten & mogelijkheden

Wanneer je een eigen onderneming hebt, als zzp’er of als bedrijfsleider met meerdere mensen in dienst, is het natuurlijk van belang om voldoende aan marketing te doen. Door slim aan online en offline marketing te doen, kun je een klantenkring opbouwen, deze uitbreiden en bestaande klanten vasthouden. Online je bereik vergroten kan natuurlijk op uiteenlopende manieren, bijvoorbeeld door Google Adwords of Search Engine Optimalisatie. Een van de methoden om je klantenkring verder uit te breiden, is door aan e-mail marketing te doen.

Maar geld verdienen met e-mail marketing: wekt dat eigenlijk wel goed? Welke voordelen heeft deze manier van marketeren? En hoe kun je op een slimme manier geld verdienen met e-mail marketing? In dit blogartikel lees je alles over het hoe, wat en waarom van e-mail marketing. En uiteraard geven we je ook meerdere handige tips en adviezen om zelf e-mail marketing op te zetten. Of je nu zzp’er bent of een groot bedrijf onder je hoede hebt: doe ook je voordeel met de mogelijkheden die e-mail marketing ondernemers te bieden heeft!

Wat houdt e-mail marketing in?

Eerst iets over wat er precies wordt verstaan onder e-mail marketing. E-mail marketing is een van de varianten van directe marketing, waarbij klanten worden bereikt door ze een relevante e-mail te sturen. Wil je als ondernemer hier aan beginnen, dan heb je natuurlijk leads nodig, dus specifieke mailadressen van potentiële klanten die geen bezwaar hebben tegen het ontvangen van jouw commerciële mailtjes. Naast leads moet je provider de technische mogelijkheid bieden om veel e-mails te kunnen versturen als zzp’er of bedrijfseigenaar, zonder dat jouw mails als spam worden aangemerkt.

De voordelen van doelgerichte e-mail marketing

Geld verdienen met e-mail marketingKies je als ondernemer bewust voor e-mail marketing, dan profiteer je van meerdere voordelen die deze marketingsstrategie te bieden heeft. In de eerste plaats is e-mail marketing een goede bedrijfsstrategie vanwege het opbouwen van een goede klantenrelatie. Zo kun je ervoor kiezen om bezoekers van jouw bedrijfswebsite de mogelijkheid te bieden zich in te schrijven op een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief. Op die manier kun je jouw klantenbestand flink uitbreiden. Belangrijk hierbij is om niet ongevraagd iedereen van je je het mailadres hebt, een commerciële mail te sturen. De ontvanger moet altijd toestemming verlenen, omdat je anders aan het spammen bent. Stuur dus klanten niet direct allerlei (voor jou interessante) berichten, maar bouw eerst een vertrouwensrelatie op!

Bereik je klanten direct!

Ten tweede is een groot voordeel van marketeren via e-mails dat je (potentiële) klanten direct kunt bereiken met interessante producten, diensten en/of aanbiedingen. Op deze manier kun je op langere termijn geld gaan verdienen via jouw e-mails. Vooral door regelmatige nieuwsbrieven te versturen met acties, kortingen en nieuwe producten of diensten, trek je direct de aandacht van jouw klantenkring. Zorg er daarom voor dat mensen zich abonneren op jouw periodieke nieuwsbrief.

De slimste en meest efficiënte manier om dit te doen, is door mensen die zich aanmelden te belonen met een leuke korting of waardebon. Bijvoorbeeld door ze 10 euro korting te beloven op hun eerste aankoop wanneer ze lid worden van jouw nieuwsbrief. Als je vooral of alleen diensten verkoopt, kun je jouw klanten een gratis e-book cadeau doen, bijvoorbeeld met informatie over je bedrijf en handige tips & tricks over het interessegebied waar de klant naar op zoek is. Zo krijgt de klant een leuk, gratis cadeautje, terwijl jij slim bezig bent door te bouwen aan een langdurige relatie met de (potentiële) klant.

Tijdbesparend!

Ten slotte is een groot pluspunt van marketing via e-mails dat je, naast geld verdienen met e-mail marketing door een verhoogde omzet, weinig tijd en energie hoeft te steken in deze manier van p.r. maken. Je hoeft de nieuwsbrieven maar één keer te maken, waarna je ze vervolgens met een druk op de knop naar honderden of misschien zelfs duizenden mensen kunt sturen. Zo simpel werkt e-mail marketing

Van welke verdiensten kun je uitgaan als je inzet op e-mail marketing?

Hoeveel geld je gaat verdienen met e-mail marketing is helaas lastig te zeggen. Er zijn namelijk veel factoren die bepalen wat e-mail marketing jouw bedrijf op korte en lange termijn gaat opleveren. De frequentie van je nieuwsbrief is een factor, maar ook de inhoud (wat tekst en beeld betreft), het aantal inschrijvingen dat je hebt en de economische sector waarbinnen jouw bedrijf actief is. Uit een onderzoek naar e-mailmarketing conversie van GetResponse, uitgevoerd in april 2018, zijn benchmarks bekend die een indruk geven van hoe klanten omgaan met nieuwsbrieven. Gemiddeld opent zo’n 43 procent van de ontvangers een nieuwsbrief. Zo’n 8,4 procent klikt door naar de aanbieding. En per nieuwsbrief schrijft zo’n 0,5 procent van de abonnees zich uit.

De Nederlandse cijfers zijn overigens een stuk gunstiger dan het Europese gemiddelde. De gemiddelde Europeaan opent in 29 procent van de gevallen de betreffende nieuwsbrief, terwijl slechts 5,2 doorklikt naar het aanbod. Het uitschrijvingspercentage ligt met 0,3 procent eveneens lager.

Gebruik gespecialiseerde software e-mail marketing: deze software biedt veel mogelijkheden

e-mail-marketingWil je jouw bereik via e-mail marketing verhogen? Zorg er dan voor dat je speciale software aanschaft om jouw e-mail marketing zo efficiënt mogelijk te kunnen gebruiken. Er zijn diverse aanbieders van dit soort software, zoals GetResponse, Webpower, Laposta, Copernica, Mailchimp en Autorespond. Dit soort software helpt je om jouw mailcampagnes te automatiseren, sneller mailadressen te verzamelen en jouw nieuwsbrieven en kortingsmails efficiënt en snel te versturen. Verder zorgt de software voor een professionele opmaak van de nieuwsbrief, kun je een autoresponder instellen, zorgt de software voor het juiste formaat van de nieuwsbrief op mobiele devices en is het eenvoudig om via goede software je eigen huisstijl te implementeren en gebruik te maken van fotomateriaal in je nieuwsbrieven.

Belangrijke aandachtspunten bij het opstellen van marketing e-mails

Bij het opstellen van goede zakelijke marketing e-mails is het belangrijk om een aantal zaken goed in het vizier te hebben. Zo is de ideale lengte van de onderwerpregel van de mail niet langer dan 35 tekens (inclusief leestekens). De ontvanger kan dan bij ontvangst van de e-mail direct de complete boodschap lezen en zal eerder geneigd zijn om het bericht te openen.

Een tweede punt van aandacht is om tussen de tekst voldoende wit over te laten. Als je nieuwsbrief of e-mail te veel lappen tekst bevat, haakt de lezer visueel al snel af en ben je potentiële klanten kwijt. Een derde tip voor de opmaak is om een groot en dus duidelijk leesbaar lettertype te gebruiken. Dit leest niet alleen gemakkelijker, maar kan (zeker bij kopjes) helpen om de aandacht van de lezer te trekken en te blijven vasthouden. Ten slotte nog een laatste tip: zorg ervoor dat hyperlinks in de tekst, die natuurlijk naar jouw website of webshop doorverwijzen, duidelijk zichtbaar zijn te midden van de andere tekst.

Schakel eventueel een marketingbureau in

Ten slotte nog een laatste advies. Het opzetten van een goede strategie wat emailmarketing betreft, vereist veel tijd, aandacht en doorzettingsvermogen. Dat geldt zeker in de beginfase, wanneer je druk bent met het opstarten van je onderneming en dus veel aan je hoofd hebt. Ben je niet zo technisch en technologisch onderlegd, dan kan het raadzaam zijn om voor het goed organiseren van je e-mail marketing een marketingbureau in te schakelen die dit werk, althans in het begin, voor je oppakt. Wanneer je jouw bedrijf eenmaal goed op de rit hebt en meer tijd overhoudt, kun je overgaan op het zelf oppakken van de verdere marketing via internet. Alvast veel succes toegewenst met jouw e-mail marketing en het opbouwen en uitbouwen van je bedrijf!

affilate marketing revolutie

Affiliate Marketing Revolutie


In de Affiliate Marketing Revolutie ga je leren om:
100% vrij te worden dankzij het internet.
Een passief inkomen op te bouwen.
Je inkomen elke maand te laten groeien.
Een bron van inspiratie te worden voor vrienden en familie.