Home » Geld verdienen tips » Geld verdienen met e-mail marketing

Geld verdienen met e-mail marketing

Leestijd: 6 minuten

Binnen de wereld van de digital marketing is e-mail marketing wellicht de strategie die al het langste bestaat en gebruikt wordt. Zo goed als elk bedrijf gebruikt dit omdat het een makkelijke, snelle en goedkope manier is om veel mensen te bereiken met een duidelijke boodschap en die boodschap hoeft niet steeds meteen in een effectieve aankoop te resulteren. Klantenbinding is in deze vorm van marketing minstens even belangrijk en zorgt voor goede resultaten op langere termijn. Ook voor jouw bedrijf kan e-mail marketing het verschil maken. Lees er snel meer over geld verdienen met e-mail marketing.

Wat is e-mail marketing?

De term zegt het eigenlijk al helemaal zelf, je verstuurt e-mails naar jouw klanten en potentiële klanten als onderdeel van je digital marketing. Iedere e-mail die je verstuurt met een commerciële boodschap en met de bedoeling aan te sturen op aankoop of klantenbinding kan je hieronder plaatsen. Denk maar aan nieuwsbrieven, digitale folders, aankondigingen van acties en dergelijke meer. Bestaande klanten worden door het ontvangen van de e-mail nog eens herinnert aan jouw bedrijf en doen misschien wel opnieuw een aankoop. Voor oude klanten is het de manier om hen terug binding te laten hebben met jouw bedrijf, producten en diensten. Voor potentiële klanten is het de manier bij uitstek om kennis met jouw bedrijf te maken op een voor hen ongedwongen manier.

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?

Geld verdienen met e-mail marketingDeze vorm van digital marketing wordt zeer veel gebruikt en door bedrijven binnen verschillende sectoren, net omwille van de vele voordelen die eraan verbonden zijn. Er zijn wellicht weinig bedrijven te vinden die hier nooit gebruik van maken en dat alleen al toont aan dat het zeker en vast de moeite loont om hier volop op in te zetten.

  • Het is goedkoop. Dit is ongetwijfeld het belangrijkste voordeel en de grootste reden voor de populariteit. Je maakt je e-mail op en verstuurd deze in één klik naar een heel adressenbestand. Geen kosten voor papier, voor drukwerk, voor bedeling of verzending en dat scheelt onmiddellijk een pak geld, geld dat je in andere zaken kan investeren.
  • De ontvangers zijn geïnteresseerd in jouw product of dienst. Op één of andere manier hebben de mensen die jouw e-mails ontvangen aangegeven dat er een zekere vorm van interesse is. Dit kan zijn omdat ze reeds een aankoop deden, omdat ze online een contactformulier indienden, omdat ze je reeds zelf een e-mail stuurden of omdat ze inschreven op een nieuwsbrief. Voor mensen die al een zekere interesse toonden, is de stap naar een effectieve aankoop een stuk kleiner, wat de hoge ROI (return on investment) van deze vorm van marketing verklaart.
  • Je kan de boodschappen die je wil doorsturen al lange tijd op voorhand klaarzetten en op de juiste tijdstippen doorsturen. Dit spaart een hoop tijd omdat je het werk dat eraan verbonden is concentreert.
  • Met deze vorm van marketing bereik je onmiddellijk jouw doelgroep. De ontvanger krijgt de e-mail in zijn persoonlijke inbox die hij meestal toch zeer regelmatig checkt. In tegenstelling tot andere vormen van digital marketing ben je er dus zeker van dat de boodschap aankomt en wel bij de juiste persoon.

Wat zijn de nadelen van e-mail marketing?

Heel veel bedrijven en organisaties gebruiken deze vorm van online marketing waardoor consumenten na een tijd een overvloed aan e-mails ontvangen en dit hen begint te frustreren. Het gebruik van spam-filters kan er dan ook voor zorgen dat jou e-mail in deze folder terecht komt en dus aan de aandacht van de ontvanger ontsnapt.

Als je ervoor zorgt dat jouw boodschappen aangenaam, aantrekkelijk en interessant zijn voor klanten en potentiële klanten, maak je veel kans dat ze jouw e-mails zullen aanduiden als “dit is geen spam” en dat ze deze wel onder ogen zullen krijgen. De manier waarop jouw boodschap is opgemaakt en aangebracht zal hier dus een groot verschil maken. Ben je slechts één van de zovele bedrijven die een standaard e-mail doorstuurt mis je de kans om op te vallen, gezien te worden en er jouw voordeel uit te halen. Marketing mag dan wel snel een eenvoudig gaan, het is toch iets om goed over na te denken en slim in te zetten.

Hoe pak je geld verdienen met e-mail marketing aan?

E-mailadressen verzamelen

e-mail marketingJe kan deze digital marketing natuurlijk alleen maar inzetten als je over e-mailadressen beschikt. Omwille van de vele misbruiken die gebeurden met e-mail marketing door malafide bedrijven kan je op vandaag niet zomaar hele adressenlijsten aankopen en gebruiken. En eerlijk, dit was ook geen bijster slimme manier, je bent immers niet zeker dat op deze lijst voldoende geïnteresseerden in jouw product of dienst voorkomen om resultaten te halen.

Toch zijn er verschillende manieren om een eigen adressenlijst aan te leggen die na verloop van tijd alleen maar zal aangroeien. Je kan bezoekers op jouw website zich laten registeren voor nieuwsbrieven en aanbiedingen. Het inschrijven voor het ontvangen van een gratis product is een andere populaire en effectieve manier om adressen te verzamelen. Mensen krijgen graag en als ze gewoon maar hun gegevens moeten opgeven in ruil voor een gratis product, zal dit een enorme respons opleveren.

Natuurlijk kan je aan mensen die een aankoop doen ook gewoon vragen of je hen verder op de hoogte mag houden, velen zullen dit doen omdat ze door hun aankoop al interesse hebben in jouw bedrijf. Speciaal hiervoor ontworpen software maakt het je makkelijk om de lijsten makkelijk te beheren en te gebruiken. Denk maar aan Mailchimp, GetResponse en Aweber bijvoorbeeld, een investering die het jou veel makkelijker zal maken jouw campagnes te beheren.

E-mails die aantrekken

Als je over e-mailadressen van klanten en potentiële klanten beschikt, volgt de volgende stap, het opstellen van de mails zelf. Dit is een stap waar je echt wel over moet nadenken. Welke boodschap wil je meegeven en hoe kan je die aantrekkelijk maken voor de ontvanger. Ook de frequentie van je mails speelt een rol, je wil jouw klanten natuurlijk ook niet overspoelen waardoor ze misschien wel gaan afhaken en zicht uitschrijven van jouw mailinglijst.

Je kan ervoor kiezen de digitale boodschappen zelf op te maken of je kan dit doorgeven aan een marketing specialist. Welke je ook kiest, de inhoud bepaalt het succes. Zorg er dan ook voor dat je steeds met iets nieuws op de proppen komt. Niemand die zit te wachten op een dagelijkse mail met ongeveer dezelfde inhoud als de dag ervoor. Je kan producten voorstellen, jouw bedrijf voorstellen, een kennismaking met jezelf opmaken of een actie aankondigen.

Verrassende content zorgt ervoor dat jouw klanten al gaan uitkijken naar de volgende mail en net dat wil je natuurlijk bereiken. Laat je niet ontmoedigen door klanten die zich na het ontvangen van een mail uitschrijven van jouw lijst. Als de interesse er niet meer is, zullen zij toch geen aankopen doen en moet je dit ook niet als een verlies beschouwen.

Maak werk van een goede opvolging

E-mail marketing op zich opzetten is één zaak, om succesvol te zijn, moet je natuurlijk ook zorgen voor de opvolging ervan. Verschillende programma’s geven je inzicht in het aantal ontvangers dat je mails ook effectief leest en of ze doorklikken naar de links die erin weergegeven worden. Dit geeft je een goed beeld naar het succes van het bericht zelf en geeft jouw richting voor de volgende mails. Maak waar wat je in jouw boodschappen belooft, het verhoogt de betrokkenheid van de ontvanger en zorgt voor onbetaalbare klantenbinding.

Geld verdienen met e-mail marketing, zet digitale marketing op jouw agenda

Ieder bedrijf zou steeds sterker moeten inzetten op digital marketing, het is een eenvoudige, snelle en goedkope manier om jezelf en jouw bedrijf voor te stellen aan het grote publiek. Met een relatief kleine investering in tijd en geld kan je zoveel mensen bereiken die anders nooit van jouw bedrijf zouden horen. Nieuwe markten aanboren, de klantenbinding verbeteren en jouw naamsbekendheid verhogen, het zal jouw bedrijf alleen maar ten goede komen. Ook bij affiliate marketing wordt e-mail marketing volop ingezet. Geld verdienen met e-mail marketing is dus zeker mogelijk.

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie

error: Content is protected !!