Produceer jij jouw eigen producten en verkoop je deze via jouw eigen webshop? Of heb je één of meerdere dropshipping webshops? In beide gevallen is het interessant om jouw pijlen te richten op verkopen op Amazon. Waarom? Omdat Amazon een ongekende potentie heeft; in dit artikel ga je daar meer over lezen.
Tevens vind je in dit artikel meer informatie over het verschil tussen Amazon en Bol.com. Veel ondernemers verkopen op dit moment al hun producten via Bol.com, maar Amazon weet zich echt op enkele punten te onderscheiden. Dat is dan ook de reden waarom meer en meer ondernemers besluiten om te verkopen op Amazon! Ben je benieuwd geworden? Neem dit artikel op je gemakje door en start mogelijk ook direct met het verkopen op Amazon.
Waarom verkopen op Amazon?
Wil je een onwijs breed publiek van potentiële kopers aan kunnen spreken? Dan is het interessant om jouw pijlen te richten op Amazon. Deze webshop is in Amerika al jarenlang super populair en heeft vorig jaar ook de overstap naar ons land gemaakt.
Vanaf dat moment is Amazon met een ongekende groei bezig. Niet alleen het aanbod wordt ook steeds uitgebreider, maar ook de bezoekersaantallen stijgen hard. Amazon heeft hier nog geen exacte cijfers over naar buiten gebracht, maar we durven dat te stellen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Met name de bezoekersaantallen zijn interessant om jouw producten via Amazon te verkopen. Je kunt – volgens Amazon zelf – moeiteloos miljoenen kopers bereiken. Dit betekent dat je dus ook miljoenen kopers kennis met jouw producten, merk en bedrijf kunt laten maken. Zelfs via Facebook of Bol.com is dat niet mogelijk!
Ook is het een feit dat je je direct op de internationale markt kunt richten. Amazon is namelijk ook in andere Europese landen actief; als je een internationaal product hebt, biedt Amazon dus ook voldoende mogelijkheden.
Tip: Lees onze Plazatalk van Bas Urlings review waarin je alles leert over inkopen vanuit China, je eigen merk opbouwen en verkopen via Bol.com en Amazon en nog veel meer.
Bespaar kosten
Daarbij is het ook nog een voordeel dat je kosten kunt besparen. Voor elke order moet je wel geld afstaan aan Amazon, maar dit bedrag weegt niet op tegen de marketingkosten die je weet te besparen. Om miljoenen mensen te kunnen bereiken, zou je eigenlijk een ongekend marketingbudget tot je beschikking moeten hebben. Dankzij Amazon is dat echter niet nodig!
Tevens is het een voordeel dat het relatief makkelijk gaat. Je kunt makkelijk producten toevoegen, je kunt makkelijk jouw producten op laten vallen en je kunt orders ook makkelijk verwerken.
Tot slot willen wij je nog wijzen op de Fulfillment opties van Amazon. Je kunt eigenlijk de opslag en verzending van jouw producten aan Amazon overlaten, waardoor je nóg minder tijd aan jouw verkopen hoeft te besteden. Je kunt dit eigenlijk vergelijken met de dienst die ook door Bol.com aangeboden wordt. Gemak dient de mens én digitale ondernemer in ieder geval.
Al met al zijn er dus voldoende redenen om te verkopen op Amazon. Maar, waarom kun je nou beter voor Amazon kiezen dan voor Bol.com? Het antwoord op die vraag vind je hieronder; het is hoe dan ook aan te raden om een goede vergelijking tussen Amazon en Bol.com te maken.
Amazon vs. Bol.com
Wil je jouw producten via het internet verkopen? Dan kun je jouw eigen webshop starten, maar je kunt ook gebruik maken van de online giganten. Amazon en Bol.com zijn hier de meest aansprekende mogelijkheden voor, maar voor welke webshop kun je dan het beste kiezen.
Laten we allereerst het volgende vooropstellen: beide webshops brengen hun eigen voordelen met zich mee. Zo is het een voordeel dat Bol.com onwijs veel data van Nederlandse consumenten heeft verzameld. Hier kun jij ook van profiteren; je maakt immers ook indirect gebruik van deze data. Aan de andere kant ben je via Amazon in staat om een internationaal publiek te bereiken; het ligt er dus maar net aan waar jouw voorkeuren naar uit gaan.
Daarnaast is het ook goed om een vergelijk tussen de prijzen van Bol.com en Amazon te maken. Deze prijzen hebben niet alleen betrekking op de kosten die je af moet staan aan de webshop, maar ook op de verzendkosten. Over deze kosten kunnen we helder zijn: in de meeste gevallen ben je als verkoper goedkoper uit bij Amazon.
Abonnementen
Verder is het ook een voordeel dat Amazon interessante abonnementen aanbiedt. Met name Amazon Prime is hier een typerend voorbeeld van; een consument kan met dit abonnement van meerdere voordelen profiteren. Welk voordeel dit voor jou als verkoper oplevert? Vooral dat meer en meer mensen een kijkje in de webshop van Amazon gaan nemen.
Aan de andere kant is het wel zo dat Bol.com de heerser op dit moment is. Als Bol.com die plek vast weet te houden, is en blijft Bol.com een interessante webshop voor alle verkopers van producten.
Daarbij is het wel goed om te weten dat het aanbod op Amazon véle malen groter is. Ook dit zorgt ervoor dat meer en meer Nederlandse consumenten naar de webshop van Amazon toe zullen gaan. Op dit moment is Bol.com nog de nummer 1 in ons land, maar we durven niet te stellen dat dit over een paar jaar nog steeds het geval is. Verkopen op Amazon is in ieder geval veelbelovend te noemen!
Voor- en nadelen van verkopen op Amazon
Heb je interesse om jouw producten op Amazon te verkopen? Dan is het goed om je eerst uitgebreid te verdiepen in deze Amerikaanse gigant. Alleen als je alle voor- en nadelen voor jezelf in beeld hebt gebracht, kun je de juiste keuze gaan maken. Graag helpen we jou daar een handje bij. Hieronder laten we je namelijk kennis maken met de belangrijkste voor- en nadelen van verkopen op Amazon.
De voordelen
Voor ons staat het vast: als je via Amazon jouw producten gaat verkopen, geniet je van de nodige voordelen. De belangrijkste voordelen hebben we voor je in onderstaand rijtje opgesomd:
- Je weet direct heel Europa te bereiken. Met jouw producten kun je op Amazon ongeveer heel Europa kunt bereiken. Met jouw Nederlandse Amazon account kun je ook jouw producten in bijvoorbeeld Italië en Portugal aanbieden. Hoe mooi is dat?
- Je lift mee op de bezoekersaantallen. In de afgelopen periode heeft Amazon reeds indrukwekkende bezoekersaantallen weten te behalen. Als jij op gaat verkopen op Amazon, kun je hier perfect op mee liften. Je weet immers met jouw producten onwijs veel mensen te bereiken.
- De kosten liggen relatief laag. Als je via Amazon gaat verkopen, heb je met relatief lage kosten te maken. Zo hoef je geen rekening te houden met marketingkosten; ook de commissiekosten liggen bij Amazon relatief laag.
- Je kunt alles uitbesteden. Ook is het via Amazon mogelijk om alles met betrekking tot opslag en verzending uit te besteden. Dankzij Fulfillment by Amazon hoef je hier géén tijd meer aan te besteden.
Al met al kent het verkopen op Amazon dus de nodige voordelen. Voordat jij je direct aan gaat melden, is het wel zaak om je ook te verdiepen in de nadelen van Amazon. Over de nadelen van het verkopen op Amazon lees je hieronder meer.
De nadelen
Zie jij het wel zitten om jouw producten via Amazon te verkopen? Dan is het goed om rekening te houden met de volgende nadelen:
- Je hebt je vraagprijs niet in eigen hand. Amazon bemoeit zich nadrukkelijk met de prijzen die voor jouw producten gevraagd gaan worden. Amazon doet er namelijk alles aan om de prijzen voor de consument zo scherp mogelijk te krijgen/houden. Dit betekent dat je niet in staat bent om jouw eigen prijzen te bepalen.
- Je hebt met flinke concurrentie te maken. Juist doordat Amazon internationaal georiënteerd is, heb je in de webshop met veel concurrentie te maken. Je moet dus echt met jouw producten – of met jouw advertenties – op zien te vallen.
Wegen deze nadelen op tegen de voordelen? Jij bent de enige die dat voor jezelf kan bepalen. Maak in ieder geval voor jezelf een vergelijking en hak uiteindelijk de knoop door.
Hoe kun je starten met verkopen op Amazon?
Lijkt het jou wel iets om jouw producten op Amazon te verkopen? Dan is het aan te raden om je eerst heel goed in te lezen. Dit artikel is daar een startschot voor geweest. Wil je echter véél meer weten over verkopen op Amazon? Dan is het aan te raden om je aan te melden voor het Amazon GamePlan Van 0 naar 1 Miljoen.
Deze cursus richt zich op maar één onderwerp: verkopen op Amazon. Aan de hand van een driestappenplan krijg je aangeleerd hoe je zelf succesvol kunt verkopen via Amazon. Deze cursus is opgezet door Bas Urlings. Hij heeft al meer dan €14 miljoen omgezet, meerdere awards gewonnen op het gebied van e-commerce en heeft veel kennis in huis.
De kennis die hij in de afgelopen jaren heeft opgedaan wil hij graag met jou delen zodat jij ook online succes gaat bereiken. Via de website plazatalk.nl kun je je direct voor deze cursus aanmelden. Er is tijdelijk zelfs een actie dat je 84% korting krijgt! Is het aan te raden om je hiervoor aan te melden? Ja, zeker! Met deze cursus kun je de eerste stappen zetten naar het succesvol verkopen van jouw producten op Amazon!
>>Klik op deze link om direct naar het Gameplan: Van 0 naar 1 miljoen met Amazon te gaan<<
Tip: Lees onze Plazatalk van Bas Urlings review waarin je alles leert over inkopen vanuit China, je eigen merk opbouwen en verkopen via Bol.com en Amazon en nog veel meer.