Home » Ondernemen » Waarom email marketing in je strategie?

Waarom email marketing in je strategie?

Leestijd: 3 minuten

Laten we dit email marketing artikel gelijk lekker beginnen. Het werd namelijk hoog tijd dat je dit eens moest gaan lezen! Je zou namelijk ALTIJD iets moeten doen met jouw leads waar je momenteel niets mee doet. Email marketing is namelijk een geheim wapen dat vele ondernemers links laten liggen in hun strategie. Met dit wapen ga jij meer omzet behalen, bezoekers omtoveren tot betalende klanten en de betalende klanten nog meer met jouw bedrijf verbinden!

Ik geef jou 3 redenen waarom je het fenomeen ‘email marketing’ in je onderneming moet gaan implementeren.

email marketing

#1: Email marketing heeft een absurd hoge ROI (Return On Investment)

Een van de grootste voordelen van email marketing is de omzet die je eruit haalt ten opzichte van het bedrag dat je erin stopt. Je betaalt meestal namelijk alleen voor de software die je gebruikt om de leads, data en mails mee te beheren en sturen. Deze kosten worden met een effectieve mailcampagne meervoudig terugverdiend.

Daarnaast zijn de winstmarges veel hoger omdat je simpelweg geen budget aan marketing hoeft te besteden. Je verkoopt immers een product of dienst aan warm publiek (ze hebben ooit hun e-mailadres bij je achtergelaten).
Als jij bijvoorbeeld een webshop hebt en yogapants verkoopt dan hoef je geen Google- of Facebook Ads te runnen, je stuurt gewoon een mail naar huidige klanten met een nieuwe aanbieding. Het geld dat je hiermee hebt bespaart kun je tellen als pure winst!

Het opstellen van een mail kost inderdaad tijd, maar je kunt daarna wel een gratis promotie of stukje waarde delen met alle klanten/bezoekers die ooit met jouw bedrijf in aanraking zijn geweest.

#2: Met email marketing worden de mails gegarandeerd gezien

Het mooie aan klanten en potentiële klanten benaderen via email is dat ze jouw mailtje zeker weten voorbij zien komen. E-mails worden namelijk in jouw inbox gesorteerd op wanneer ze zijn aangekomen en niet op de relevantie.

Bij social media is dit dus wel het geval. Als persoon/bedrijf X een foto post bepaalt het algoritme of de volgers en andere gebruikers van het platform die post te zien krijgen, terwijl jij eigenlijk de controle moet hebben. Met deze vorm van online marketing bereik je dus niet de volle 100% van je bereik, en dat is natuurlijk niet wat de bedoeling.

Email marketing is dus een effectievere methode om diensten/product te verkopen of nieuwtjes te delen.

laptop met mails

#3: Geef iedere lead een eigen customer journey

Wanneer bezoekers/klanten hun emailadres achterlaten via een specifieke opt-in komen ze in een bepaalde funnel. Stel dat jij een opt-i maakt voor een e-book over facebook ads, dan zou je daarna 3 geautomatiseerde mails kunnen sturen naar deze leads met als einddoel dat ze hun ads bij jou gaan uitbesteden.

Deze facebook ads funnel zou totaal anders kunnen zijn dan een funnel waar klanten in komen als ze hun e-mailadres achterlaten via een opt-in voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief.

Door dus gebruik te maken van jouw verschillende warme doelgroepen kun je iedere klant een customer journey bieden die bij hun aansluit en waar ze in geïnteresseerd. Een lead die meer wil weten over affiliate marketing heeft waarschijnlijk geen interesse in mails die gaan over forex trading, snappie?

Als jij iedere lead een weg door jouw business laat gaan die bij ze past zal jij een hoger conversiepercentage hebben en meer omzet met minder moeite.

Lees ook mijn artikel Geld verdienen met e-mail marketing.

customer journey

Disclaimer
Dit artikel is geen beleggingsadvies of ander financieel advies. Het gaat hier alleen om de ervaringen die als schrijver met de lezers gedeeld worden. Dit artikel is informatief en is bedoeld als vrijblijvend en niet als een concreet aanbod om een overeenkomst te sluiten. Na het lezen van dit artikel kan de bezoeker zelf beslissen of hij/zij het betreffende product wil kopen of niet.

Plaats een reactie