Veel mensen die ergens naar op zoek zijn, hebben de gewoonte hiervoor een beroep te doen op Google. Dit is de zoekmachine die je direct naar alle nuttige pagina’s op het wereldwijde web doorstuurt. Wie informatie wil over een bepaald onderwerp, wie op zoek is naar een specifiek product of een specifieke dienst, wie graag ervaringen van anderen met producten of diensten wil kennen, het gaat allemaal heel eenvoudig en snel via Google. Daarom is het ook voor jouw bedrijf belangrijk om hier makkelijk gevonden te worden. Je kan een enorme hoeveelheid bezoekers aantrekken en je hoeft er zelf eigenlijk helemaal niet zoveel voor te doen. Door zoekmachine optimalisatie kan je je vindbaarheid verbeteren.
Hoe hoger je te vinden bent in de ranglijst van Google, hoe meer mensen de weg naar jouw bedrijf en jouw website zullen vinden. Google zoekmachine optimalisatie, of Google Search Engine Optimalization (SEO), zorgt ervoor dat jij hoger in die lijst terechtkomt. Dat is dus net waar je wel aandacht moet voor hebben.
Het doel van de Google zoekmachine
Google wil met de zoekmachine een antwoord bieden aan internetgebruikers die snel waardevolle informatie willen vinden over het onderwerp waar ze naar op zoek zijn. Om die reden zal een website die goede content biedt en waar zoekers lang op blijven hangen, hoger scoren op de zoeklijst. Je kan het zien als een soort beloning, jij kan de bezoekers van Google geven waar ze naar zoeken en Google zal jou in ruil daarvoor een hogere positie toekennen. Dit is een win-win situatie. Google wil zeker vermijden dat ze mensen doorsturen naar websites die niet het antwoord kunnen bieden op hun vraag.
Zoekmachine optimalisatie: Hoe kan jij hoger scoren?
Het klinkt allemaal zeer logisch dat je door hoger gerangschikt te staan op de zoekmachine meer bezoekers naar jouw website kan halen. Maar hoe zorg je er nu voor dat jij een mooi plaatsje krijgt en dus mee voordeel kan halen uit de zoekmachine.
Is het een moeilijke opgave? Nee, helemaal niet. Komt het vanzelf? Nee, helaas niet, je zal toch een inspanning moeten leveren en consistent aan jouw positie blijven werken om een blijvend resultaat te halen. Is het voor jou mogelijk? Vast en zeker en ik leg je graag uit hoe.
Zoekmachine optimalisatie tools die het je makkelijker maken
Wil je met jouw bedrijf of website goed scoren in Google, dan is het belangrijk om er aandacht voor te hebben dat jouw website op een SEO-vriendelijke manier werd opgebouwd. Schrikt dit je al af, dan kan ik je al direct geruststellen. Het klinkt moeilijker dan het is. WordPress is een handig CMS systeem die het jou allemaal net iets makkelijker maakt.
Je bepaalt zelf op welke zoekwoorden jij gevonden wil worden en WordPress helpt je om deze efficiënt op de best mogelijke manier te gebruiken in jouw teksten. De zoekwoorden zijn dus iets om goed over na te denken en de nodige tijd aan te besteden. Als je eenmaal jouw teksten en pagina’s hebt aangemaakt, zal WordPress je door middel van een SEO plugin een handig overzicht geven van de SEO-vriendelijkheid ervan. En dan kan je op basis daarvan gaan post of verbeteringen aanbrengen.
Standaard doet WordPress dit niet, daarvoor moet je eerst een SEO plugin installeren. De plugin die hiervoor verreweg het meest gebruikt wordt is Yoast SEO. Deze kun je je gratis installeren op je WordPress site.
Als de Yoast SEO plugin geïnstalleerd is kun je per artikel het gewenste zoekwoord invullen waarmee je met dit artikel wil scoren. Yoast SEO geeft je dan allerlei tips en aanbevelingen om je artikel te optimaliseren voor dat zoekwoord.
Goede titels en omschrijvingen
Je zal vast al wel gemerkt hebben dat als je zelf iets zocht op Google, je een overzicht krijgt van de beste resultaten. Deze worden weergegeven aan de hand van een titel en een korte omschrijving. In vaktaal noemt men dit de meta-title en meta-description en die zijn van onschatbare waarde. Als een bezoeker hierin al terugvindt waar hij naar op zoek is, is de kans groot dat hij ook effectief zal doorklikken naar jouw website en dat jij er dus een bezoeker bij hebt. Bovendien zal ook Google je op basis hiervan een soort waarde toekennen en je positie bepalen.
In Yoast SEO kun je deze meta-title en meta-description zelf invullen en daar dus jou gewenste zoekwoorden in verwerken.
Boeiende content die regelmatig bijgewerkt wordt
Het hoeft niet gezegd te worden dat je naast aandacht voor een SEO-vriendelijke opbouw van jouw website ook oog moet hebben voor boeiende inhoud die je bovendien ook regelmatig bijwerkt. Bezoekers houden ervan om nieuwe zaken te ontdekken over de onderwerpen die hen aanspreken en als jouw content gedurende lange tijd dezelfde blijft, zal de interesse ook afzwakken. Merken ze daarentegen dat ze bij een nieuw bezoek aan de site iets nieuws ontdekken, dan spoort het hen aan om je vaker te gaan opzoeken en daar heb je alle baat bij.
Aantrekkelijke websites die veel bezoekers scoren die dan ook nog lange tijd op de website blijven rondkijken, scoren beduidend hoger in de zoekmachine. Maak nieuwe topics aan, kom met nieuwe zaken op de proppen en verras elke keer weer jouw publiek, het zal je geen windeieren leggen. En, ook voor nieuwe content geldt de regel dat je die maar beter SEO-vriendelijk opmaakt.
Wees uniek
Online is er een enorme hoeveelheid aan informatie te vinden. Geef maar eens een willekeurig zoekwoord in en kijk hoeveel resultaten je dat oplevert. Niet alleen moet je er dus aandacht voor hebben om hoog te scoren, je moet ook uniek uit de hoek komen om nieuwe bezoekers aan te trekken.
Mensen moeten aan de titel en omschrijving al genoeg hebben om verder te willen ontdekken. Heb je een inhoud die net dezelfde is als de duizenden andere resultaten die verschijnen, zal de kans al een stuk kleiner zijn dat uit alle mogelijkheden net jouw website wordt uitgekozen om verder te lezen.
Ook als jouw website gaat over zeer algemene zaken waarover veel te vinden is, kan je nog steeds het verschil maken door die inhoud op een vernieuwende, frisse en originele manier te benaderen. Het verschil maken voor jouw bezoekers gaat uiteindelijk ook het verschil maken voor jou. En daar draait het uiteindelijk toch allemaal om.
Hou bezoekers aangetrokken
Wie op zoek gaat naar informatie over een bepaald onderwerp of product, wil daar zoveel mogelijk over te weten komen. Hoe uitgebreider de inhoud van jouw website is, hoe meer bezoekers aangetrokken zijn ertoe. Ze kunnen alles wat ze willen weten bij jou vinden en dat houdt hen aangetrokken en betrokken bij jou. Beperk je dus niet tot korte en algemene teksten, maar verhoog jouw waarde door uitgebreid en boeiend te schrijven over jouw onderwerpen.
Je moet ervan uitgaan dat langere teksten meer informatie bevatten en dus ook voor de lezer interessanter zijn. Als ze maar een deel van hun informatie vinden, gaan ze ook verder zoeken naar andere sites waar ze de bij jou missende stukken vinden, en dat wil je liever vermijden. Bied meerwaarde aan je bezoekers!
Maak een planning
Maak niet de fout om te denken dat als je website klaar is om online te gaan, dat dan ook het werk er op zit. Bezoekers zullen jouw site dan één keer bezoeken, weten wat ze moeten weten en verder geen aandacht meer besteden aan jouw site.
Hoe meer je post, hoe meer bezoekers je aantrekt. Natuurlijk is het vaak makkelijker om te denken dat je binnenkort nog maar eens iets online moet zetten dan het ook daadwerkelijk te doen.
Je kunt het beste met een planning werken waarop de frequentie van jouw bijdragen op de website worden vastgezet. Dan heb je voor jezelf een houvast en zal je makkelijker jouw website bijwerken. Dit levert je dan weer nieuwe of terugkerende bezoekers op. Ik wil hiermee niet aangeven dat je dagelijks tal van nieuwe berichten moet posten. Maar een regelmaat van bijvoorbeeld twee nieuwe berichten per week, zal jouw rangschikking positief beïnvloeden.
Professionals helpen je graag verder
De tips hierboven helpen je al een heel eind op weg om jouw rangschikking op de Google zoekmachine aanzienlijk te verhogen en zijn makkelijk zelf te realiseren. Heb je echter het gevoel dat dit je helemaal niet ligt, dat je hier niet de nodige tijd kunt voor uittrekken of dat je geen enkel idee hebt hoe je de tips concreet op jouw website moet toepassen? Je kan er in dat geval ook steeds voor kiezen om hiervoor samen te werken met professionals die het werk voor jou doen. Denk maar aan copywriters die SEO-teksten aanleveren en digital marketeers die weten hoe jouw website aantrekkelijk te maken en welke content hoog scoort.
Hoog in Google scoren, het is een beloning voor jouw harde werk en daar mag je best professionele hulp voor inschakelen. Ga vandaag nog aan de slag met jouw website, bekijk deze met een kritisch oog en bepaal waar er ruimte is voor verbetering en ga ermee aan de slag. Laat je niet ontmoedigen, het is een proces dat tijd vraagt.
Je kan niet verwachten dat je met enkele kleine aanpassingen onmiddellijk op de eerste plaats in de zoekresultaten zal verschijnen, maar inzet en volharding lonen ook hier en ook voor jou.
Zoekmachine optimalisatie en affiliate marketing
Op deze website vindt je verschillende artikelen over geld verdienen met je website. Ook staan er op deze site verschillende reviews over cursussen waar je dit kan leren. Eén daarvan is de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard.
In deze cursussen wordt onder andere ook aangegeven dat je regelmatig, minimaal 1 keer per week een nieuw artikel op je website moet plaatsen. Dit artikel moet je dan optimaliseren voor het zoekwoord waarmee je gevonden wil worden. De tips over dit artikel over zoekmachine optimalisatie kunnen je daar zeker bij helpen.